10 alapszabály, hogy kutyád boldog legyen – Kutyatartás-nevelés kezdőknek és haladóknak 2. rész

Kiképzőként sokszor szembesültem azzal, hogy a gazdik gyermeküknek tekintik a kutyákat, mely súlyos viselkedési problémákhoz vezet. Azt gondolják, hogy a kutyájuk attól boldog, hogy ő van az életük középpontjában és hogy mindent megengednek neki, miközben kutyájuk folyamatos stresszben éli az életét. Ezek a kutyusok szó szerint irányítják a gazdit, ők határozzák meg a játék, a simogatás, a táplálkozás idejét. Általában a gazdin lógnak egész nap, nehezen viselik, ha a gazdi nem velük foglalkozik, mindentől idegesek. Sok esetben más embereket, kutyákat megugatnak, ha a gazdi magukra hagyja őket, rombolnak, bepisilnek, és folytathatnám a viselkedési problémák sorolását. Az ilyen kutyák folyamatos stresszben élik az életüket és boldogtalanok. Cikkemben 10 olyan szabályt olvashattok, melyek betartásával kutyátok kiegyensúlyozott, stresszmentes életet élhet és boldog lesz. Most biztos sokan felháborodnak, hogy már pedig az ő kutyájuk akkor is boldog… de gondoljatok csak bele, ha ti folyamatos stresszben élnétek az életeteket, boldogok lennétek?

  1. A kutya NEM EMBER! A kutyát nem szabad emberként kezelni, mert ez súlyos viselkedési zavarokhoz vezet. Aki gyermekeként, testvéreként tekint kutyájára, olyan súlyos zavart okoz neki, hogy a kutya állandó stresszben éli az életét.
  2. Minden kutya egyedi, ezért nincs értelme másik kutyához hasonlítani. Ami egyik kutyánál működik, az nem biztos, hogy fog a másik kutyánál. Minden kutya egyéniség, és ennek megfelelően kell vele bánni.
  3. A kutya nevelését akkor kell elkezdeni, amikor hozzánk kerül, legyen szó kölyökről vagy felnőttről. Nem lehet kifogás az, hogy túl kicsi, vagy örökbe fogadott kutyánál az, hogy szegénynek össze van törve a lelke.
  4. A kutyáknak szabályokat kell felállítani, hogy megelőzhetőek legyenek a viselkedési problémák. A kutyák nem születtek szabadnak, szükségük van az ember irányítására, mert különben fogalmuk sincs arról, hogy mi a jó.
  5. A kutyáktól csak olyan dolgokat várhatunk el, amit megtanítottunk neki. A kutyák nem programozható robotok, hanem érző lények. Ha megértik mit várunk el tőlük, akkor szívesen megteszik.
  6. A kutya tanításánál a fokozatosság, a következetesség, a folyamatos gyakorlás és a pozitív megerősítés a legfontosabb. Csak így érhető el tartós eredmény.
  7. A kutyákat meg kell tanítani a tiltásra. A tiltás szabályai a következettség, a humánusság, és a pozitív megerősítés elmaradása (tehát ha valami nem kívánatosat tesz, akkor nem kap jutalmat vagy dicséretet). Nagyon fontos, hogy ha valamit megtiltunk a kutyának, attól nem fog „összetörni a lelke”. Lásd 4. pont.
  8. A kutyák egyéniségének és fajtájának megfelelő tanulási és mozgási lehetőséget kell biztosítani. Legfontosabbak: séta, szocializáció, játék kutyákkal, játék a gazdival, alapengedelmesség elsajátítása, keresőjátékok, akadálypálya, stb. Ha a kutya megfelelően kiéli ösztöneit, akkor nem lesz viselkedési problémája. Pl. munkakutyákat nem csak fizikailag, hanem szellemileg is le kell fárasztani.
  9. Sok „hozzáértő” ember van, aki jó tanácsokkal látja el a gazdikat. Ha bármi kérdés adódna, ne a szomszédot, vagy barátot kérdezd meg, hanem fordulj szakemberhez. Nagyon sokat árthatnak a hozzá nem értők „jó tanácsai”!
  10. Engedd a kutyádnak, hogy KUTYA LEGYEN, és ezért tegyél meg mindent!